A tartalmi audit egy olyan folyamat, amely teljeskörűen átvizsgálja a weboldalon megtalálható összes tartalmat. Megmutatja, hogy az optimalizálás erőfeszítései hogyan szolgálják a célkitűzéseket. A jól végzett audit feltárja a tartalmakban lévő hiányosságokat, amely által a folyamat kiigazítható úgy, hogy az jobban kiszolgálja célközönséget.
A tartalmi audit (Content Audit) révén fejleszthető a tartalmi és digitális stratégia, amely által hatékonyabban és eredményesebben biztosíthatjuk a célközönségünk számára vonzó tartalmat.
Mi a különbség a SEO audit és a tartalmi audit között?
A legfontosabb különbség az, hogy míg a SEO audit a linkekre, a rossz leírásokra, vagy a kulcsszó szerinti célzás hiányára összpontosít, addig a Content Audit a tartalom minőségét, és az ügyfelek számára nyújtott értéket elemzi. Fontos tudni, hogy ki az ideális látogató, miért látogatja az oldalunkat, és mire van szüksége. Ezután a megfelelő tartalmak által kell meggyőzni, hogy a jövőben is érdemes visszatérnie az oldalunkra.
Miből áll a tartalmi audit, és mi a célja?
Az oldalakat az ellenőrzési eszközök és a manuális értékelés alapján általában három kategóriába sorolják:
- Jó
- Elfogadható
- Fejlesztésre szoruló oldalakra.
Ezek a címkék segítenek a SEO szakembereknek a prioritások meghatározásában a maximális hatás elérése érdekében. A sikeres tartalmi audit (tartalom-ellenőrzés) egy több részből álló folyamat, amely a következő 6 lépésből áll. A célja az, hogy az audit végén tiszta képet kapjunk, hogy hol vannak a gyenge pontok, és mit kell tenni az általános teljesítmény növelése érdekében, például hol nyerhetjük a legtöbbet a gyenge tartalom javításából.
A sikeres tartalmi audit lépései
- Listakészítés
Első lépésben készítsünk egy alapos listát az összes rendelkezésre álló tartalomról, amely fontos információkat nyújt a tartalmakkal kapcsolatban, például azok optimalizáltsági szintjéről, és a minőségükről.
- Tartalmak vizsgálata
Vizsgáljuk meg, hogy a különböző tartalmak mennyire voltak sikeresek az oldal és kulcsszavas statisztika alapján. Teljesebb kép nyerhető, ha megnézzük, hogy a különböző tartalmak, például a vásárlói életút különböző szakaszaiban lévő tartalmak hogyan befolyásolták a weboldal konverzióit és bevételeit.
- Az ideális vásárló és vásárlói életút feltérképezése
Meg kell érteni, hogy a rendelkezésre álló tartalmak hogyan igazodnak a különböző ideális vásárlókhoz, és azok vásárlási életútjához, másrészt hogyan terelik őket a konverzió irányába.
- A különböző tartalmak illeszkedésének vizsgálata
Fontos megvizsgálni, hogy a különböző tartalmak hogyan illeszkednek a különféle üzleti funkciókhoz, például a közösségi médiához, az ügyfélszolgálathoz, vagy a SEO-hoz. Egy digitálisan érett szervezet tartalmai átnyúlnak különböző szakterületeken, miközben erős online felhasználói élményt biztosítanak.
- Az oldal elemzése
A keresőmotorok és az emberek olyan oldalakat keresnek, amelyeken könnyű navigálni, és könnyen, gyorsan megtalálhatják a kívánt információt. Ezért fontos elemezni, hogy az oldalunk mennyire jól szervezett.
- Hiányzó tartalmak felderítése
Utolsó lépésben pedig fontos meghatároznunk, hogy milyen tartalmak hiányoznak.
Az auditot követően végezhető el a weboldal tartalmának a javítása a jobb forgalom és SEO érdekében.
Mi a fő célja a tartalmi auditnak?
A folyamat végén rengeteg információ áll rendelkezésre arról, hogy a tartalmak mennyire igazodnak a vásárlói életciklushoz, és hogy a vállalkozás növekedésére milyen hatással vannak. Ezeknek az információknak a segítségével tudjuk a jövőbeli marketingstratégiát felépíteni.
A tartalmi auditnak 3 fő típusa van az alapján, hogy mi a célja:
Mennyire igazodik a tartalom a vásárlók szükségleteihez? Biztosít-e a tartalom határozott vásárlói élményutat akár a kezdeti bemutatkozástól a konverzióig? Vagy vannak-e hiányosságok, amelyeket a jövőre nézve ajánlott betölteni.
Mennyire vonzó a tartalom a megfelelő célközönségnek? Gyakori probléma, hogy hiába nagy az egyes márkák látogatottsága, sőt még az átolvasási arányuk is jó, azonban alacsony a konverziós arány. Ez a helyzet akkor is előadódhat, ha a márka által készített (értékes) tartalom nem az ideális ügyfeleket, célközönséget célozza meg, hanem csak olyan érdeklődő olvasókat hoz, akik valószínűleg nem fognak konvertálni.
Mennyire figyelemfelkeltő a cím? Az első dolog a cím, amivel a látogatók találkoznak. A minőségi tartalomhoz az is szükséges, hogy már a címe is felkeltse az érdeklődésüket, és arra késztesse őket, hogy a szöveget végig olvassák. Sokkal sikeresebb az a tartalom, amelynek találó a címe, és már önmagában is megoldást/választ kínál a kérdéseikre, problémáikra.
Milyen eszközzel végezhető el a tartalmi audit?
A tartalmi audit elvégzésére számos eszköz ajánlható, amelyek segítenek a tartalom rendezésében és a SEO lehetőségek keresésében. Például a Seo PowerSuite, amelynek 4 alszoftvere közül a WebSite Auditorral teljes weboldal audit, és tartalomoptimalizálás végezhető el. Automatikusan ellenőriz, és kijavítja azokat a technikai problémákat, amelyek a rangsorolást akadályozzák, pl. az oldalbetöltési problémákat, hibás hivatkozásokat, vagy az ismétlődő, és túl hosszú címeket és leírásokat.
A Google Analytics fizetős verziója megmutatja, hogy mely oldalak nem konvertálnak, és mely oldalak nem tartják meg a weboldalon a látogatókat.
Miért hasznos időközönként tartalmi auditot végezni?
A tartalmi audit egy igen értékes eszköz, amely segít feltárni a weboldalon található tartalmakat. Megmutatja, hogy hogyan célszerű javítani az erőfeszítéseket, és az online tevékenységet, hogy az megfeleljen a modern vásárlói igényeknek. A tartalmi auditot érdemes rendszeresen, és időnként újból elvégezni, mert nem csak a hibás tartalmakat deríthetjük fel, de új tartalomötleteket kaphatunk jövőbeni használatra a régi tartalmak által. A tartalmi audit hasznos a különböző márkáknak a tartalomfejlesztési stratégiájuk kidolgozásában, megmutatja, hogy tudnak a legjobb előrelépést elérni.