A kulcsszókutatás pontos képet ad azokról a konkrét keresési kifejezésekről, amelyek a felhasználók számára fontosak, feltárja, hogy az adott iparágban melyek a fontos és népszerű témák. Célja, hogy felhasználásukkal olyan minőségi tartalmak készüljenek, amelyek révén az organikus látogatókból érdeklődők, és vásárlók válnak. Egyértelműen segíti a weboldal forgalmának a növekedését.
Mit jelent a kulcsszókutatás?
A kulcsszókutatás a 21. század piackutatása, a online marketing egyik legfontosabb része. Olyan szavak és kifejezések felderítésének folyamatát jelenti, amelyeket a felhasználók a különböző keresőmotorokban (Google, YouTube) használnak. Segítségével könnyebben, és jobban érthető meg a célközönség. Megmutatja, hogy milyen témák érdeklik az embereket, és hogy a keresés során milyen szavakat és kifejezéseket használnak.
Miért éri meg professzionális szolgáltatásba fektetni?
A cégek saját bőrükön tapasztalják, hogy mennyire erős a konkurenciaharc az interneten, egyre több ágazat van, amelynek kulcsszereplői egyre több pénz fordítanak online marketing eszközökre – keresőoptimalizálásra, tartalommarketingre annak érdekében, hogy a Google találati listájának első helyére kerüljenek. Hogy miért éri meg egy cégnek befektetni, azt az organikus keresési statisztikák egyértelműen igazolják:
- A felhasználók 60 százaléka a legjobb három találat egyikére kattint rá, amikor az interneten keres valamit a keresőmotor használatával.
- A keresők 98 százaléka a döntését a Google első oldaláról hozza meg, és a második oldalra már, csak 3 százaléknál kevesebben jutnak el.
- Csak az első oldalon az első öt organikus találat az összes kattintás 68 százalékát teszi ki.
Az internetes keresési statisztikák segítenek feltárni a piacon lévő elégtelenségeket és hiányokat, egyben jó lehetőséget nyújtanak ezeknek a hiányoknak és potenciális lehetőségeknek kihasználására. A kulcsszókutatás szinte tervrajzként segíti a cég online marketingtevékenységét, amely minden döntésre hatással van. Azonban, ha a cég nincs tisztában azzal, hogy mely releváns kulcsszavaknak kell az oldalára vezetniük, nem tud megfelelő forgalmat, és értékesítést elérni.
Hogyan kapcsolódik egymáshoz a kulcsszókutatás, a SEO, és a tartalommarketing?
A kulcsszókutatás, a SEO, és a tartalommarketing egymáshoz sorosan kapcsolódó fogalmak. A kulcsszavak határozzák meg, hogy a cég miről ismert, de sok cég hibázik abban, hogy – különböző okokból nem végeznek rendszeres kulcsszókutatást. Nem csak azokra a kifejezésekre kell koncentrálni, amelyek a vállalkozás szempontjából lényegesek, azt is tudni kell, hogy a fogyasztók milyen szavakkal, kifejezésekkel keresik a felmerülő kérdéseiket. A SEO (keresőoptimalizálás) a hazai piacon a Google keresőre történő optimalizálást jelenti, amelynek az a célja, és feladata, hogy az adott webhelyet egyes kulcsszavakra, és kifejezésekre az organikus találati lista legelejére eljuttassa.
A tartalommarketing egyre hangsúlyosabb SEO eszköz, és a fogyasztók a jól optimalizált, vonzó tartalmak (cikkek, termékleírások) által ismerik meg a márkákat és a termékeket. A kulcsszókutatás adataira támaszkodva kerül kidolgozásra a részletes tartalom stratégia, amelyben meghatározásra kerül, hogy mely témakörök azok, amelyekre érdemes elkészíteni a megfelelő kulcsszavak használatával minőségi tartalmakat. Ha a weboldal a látogatók és a keresőmotor számára hasznos tartalmakkal bővül, akkor a kulcsszavakra épített bejegyzések révén a Google egyre relevánsabbnak találja az adott témában az oldalt, és egyre több kulcsszóra fog a későbbiekben rangsorolni.
Miért fontos a kulcsszókutatás keresőoptimalizálás során?
A felhasználók számtalan módon fogalmazhatják meg a kérdésüket: akár egy szóval, vagy teljes mondattal, vagy akár a kifejezés körülírásával. A statisztikák szerint az átlagos olvasó egy cikkbejegyzés elolvasásával mindössze 37 másodpercet tölt el. Az a céljuk, hogy a lehető leggyorsabban és legpontosabban kapják meg a választ, különben átkattintanak egy másik tartalomra.
Ugyanakkor az is tény, hogy a vásárlók 76 százaléka három, vagy több információs csatornát használ, 82 százalékuk pedig legalább 5 tartalmat tekint meg információszerzéshez mielőtt döntést hoz. Ha a tartalom úgy van felépítve, hogy az a vásárlói életciklus minden szakaszát kielégíti, akkor várható, hogy az adott tartalmat elolvassa, és a terméket/szolgáltatást is megvásárolja.
A kulcsszókutatás egyértelműen megmutatja az emberek igényeit, és azt, hogy pontosan milyen kifejezéseket használnak, amelyre a tartalomkészítés során érdemes koncentrálni. Így nem véletlen, hogy minden SEO tevékenység a releváns kulcsszavak kifejezések meghatározásával kezdődik. A weboldal forgalmának növekedéséhez számos tényező járul hozzá: a tartalom, a helyszíni optimalizálás, a technikai SEO, és a linképítés, de a kulcsszókutatás is nagyon meghatározó az oldal SEO-val kapcsolatos sikerében.
Mi alapján választjuk ki a legfontosabb kulcsszavakat?
A cég marketingstratégiája szempontjából kiemelten fontos a kulcsszavak meghatározása. Olyan kifejezéseket kell felkutatni és kiválasztani, amelyek a célközönség által a leginkább keresett kifejezések, és üzleti szempontból a legnagyobb értéket képviselik. A kulcsszóelemzés során vizsgáljuk meg, hogy melyek az adott témakörben a legnépszerűbb kulcsszavak, amelyekre építve érdemes a tartalmat összeállítani. Olyan minőségi tartalmakra van szükség, amelyek stabil és releváns organikus forgalmat szereznek a weboldalnak.
Milyen adatok, paramétereket vizsgál a kulcsszókutatás?
Keresési mennyiség (search volume)
A keresési mennyiség (keresési volumen) azt mutatja meg, hogy egy adott időszakon belül (általában havonta) átlagosan mennyien keresnek az adott kifejezésre. Az üzleti döntés meghozatalát azonban csak erre az adatra nem célszerű alapozni, mivel nem veszi figyelembe a szezonalitás problémáját, hiszen az év adott időszakában különböző érdeklődés tapasztalható – a kapott havi adat félrevezető lehet, mivel a keresési mennyiség az egy éves átlag alapján kerül kiszámításra.
Relevancia
A Google olyan találatokat keres, amely a keresők igényére a legrelevánsabb választ adja, ezért ha a weboldal az első találatok között akar szerepelni, akkor fontos a lehető legpontosabb választ megadni.
Verseny (Competitive Density)
Azt, hogy mekkora a verseny az adott kulcsszóra a szoftverek által mutatott szám jelzi – 0 és 1 között. Míg a 0 kevés versenytársat mutat, addig az 1-es sok és erős versenytársra utal.
Érdemes ezért olyan kulcsszavakat választani, amelyek relevánsak az adott cég számára, a keresési volumen magas, és a verseny pedig viszonylag alacsony.
Legfontosabb SEO eszközök a kulcsszókutatáshoz
A kulcsszókutatáshoz számos eszköz használható, a szoftverek egy része fizetős, de található olyan is, amelyeknek van ingyenes verziója is.
Ahrefs
Az Ahrefs az egyik legjobb magyar nyelven is elérhető SEO eszköz. Jól használható angol és magyar nyelvű kulcsszókutatáshoz, valamint backlink kutatáshoz és versenytárs elemző eszközként egyaránt. Folyamatosan bővülő funkciói révén átfogó SEO és tartalommarketing eszköztárként segíti a munkát. A szoftver a kulcsszavak és a konkurens webhelyeket bejárva megfelelő kulcsszavakat ajánl fel a saját weboldal számára. Megmutatja a legfontosabb SEO adatokat az oldalról, mint az organikus rangsor, a figyelésre beállított kulcsszavak helyezései és az Ahrefs rangsor. A Keyword Explorer 2.0 segítségével nagy mennyiségű új kulcsszóötlet nyerhető, amelyeket könnyen listába lehet menteni későbbi felhasználás céljára. A kulcsszó bonyolultsági pontszám pedig egy 1-100-as skálán ad becslést, hogy az adott kulcsszóval mennyire nehéz bekerülni a Google organikus keresés első oldalára.
SEMRush
SEMRush szintén nagyon jól használható kulcsszókutatáshoz, mivel rendelkezik magyar adatbázissal is – bár az Ahrefshez képest kisebbel. Fő előnye, hogy jól használható a versenytársak elemzéséhez és a konkurens weboldalak vizsgálatára, viszont kevésbé hatékony backlinkek kutatására, elemzésére.
Keywordtool.io
Keywordtool.io a kulcsszavakat a különböző keresőmotorokból kapja a Google Automatikus kiegészítési adatait felhasználva. Az automatikus kiegészítési előrejelzéseket emberi beavatkozás nélkül egy algoritmus generálja az alapján, hogy korábban milyen gyakran kerestek meg egy-egy kifejezést. Az egyik legjobb alternatíva a tartalommarketing és a SEO terén a Google Kulcsszótervezővel szemben, mivel az elrejtett népszerű kulcsszavakat is segíti feltárni. Fizetős verziója átlagosan kétszer annyi kulcsszót biztosít, mint az ingyenes verziója, ezenkívül számos hasznos funkcióval is rendelkezik.
Rank Tracker
Rank Tracker az SEO PowerSuite szoftvercsalád tagja. Legfőbb funkciója a Google helyezés vizsgáló, amely viszonylag pontosan mutatja meg az adott kulcsszavakra a weboldal helyezéseit. Habár a program magyar nyelven nem érhető el, de a hazai piacon is jól használható, mivel a kulcsszókutatás funkciói a magyar adatokat is megmutatja a nyelvi és lokáció beállítása után. Erősen korlátozott funkciójú ingyenes változata is elérhető.
Ingyenes SEO eszközök
Google Keyword Planner
Google Keyword Planner (Google Kulcsszótervező): A kulcsszó információk legmegbízhatóbb forrása az interneten, és más eszközöktől eltérően az adatok közvetlenül a Google-tól származnak. Az Adwords-ön belül érhető el, segítségével egyrészt új kulcsszó ötleteket kaphatunk, másrészt egy becslést, hogy az adott kulcsszóra mekkora a verseny, és hányan kattintanak rá. A jövőre vonatkozó forgalom mellett jó lehetőség a trendek megállapítására is, mivel megmutatja az egyes kulcsszavak múltbéli teljesítését: látható, hogy mely témák iránt csökken, illetve nő az érdeklődés.
Google Search Console
A Google Search Console igen hasznos ingyenes alapeszköz, amely segít felmérni a weboldal teljesítményét és organikus forgalmát. Fő funkciója, hogy segíti a webhely megjelenésének hatékonyságát a keresési eredményekben. Egyéb hasznos funkciói például a weboldal backlinkjeinek felkutatása, vagy az, hogy megmutatja, hogy milyen kulcsszavakról érkeznek a látogatók a Google-ből, valamint a weboldal technikai hibáit és hiányosságait is feltárja.
Miért érdemes a kulcsszókutatást szakértőre bízni?
Az online térben való sikerek eléréséhez, fontos, hogy a cég lépést tartson a változásokkal: az adatközpontú marketing mellett korszerű technikák, és módszerek alkalmazására van szükség. A SEO technikák változása ellenére a kulcsszókutatásnak továbbra is fontos szerepe van az online marketing eszköztárában.
Miért érdemes professzionális szolgáltatást igénybe venni?
A professzionális szolgáltatás során alkalmazott eszközök és technikák során feltárjuk, hogy mely keresőszavak, kifejezések relevánsak a cég számára, amelyek növelik a konverziós arányt, és bevételt generálnak. A marketingköltések, és az online marketing hatékonyságának mérésére a ROI mutatót használják, amely magyarul a befektetés megtérülését jelenti. Ügyfeleiknél mindig ROI, azaz eredményközpontú stratégiát használunk: a SEO projektet – befektetés arányos megtérülést szem előtt tartva dolgozzuk ki és hajtjuk végre.
Miért nem sikerdíjas a SEO tevékenység
Sok olyan tényező van, amely előre nem látható, de az eredmények sikerességét döntően befolyásolják. Egész piacokat rendezhet át, vagy rázhat meg a Google algoritmus frissítései, ugyanakkor a projekt időtartama alatt a versenytársak SEO lépései is befolyással lehetnek az eredményekre.