A befektetés arányos szemléletmód megmutatja, hogy a különböző marketing eszközök milyen befektetés arányos megtérüléssel rendelkeznek. A ROI mutató figyelése segít megállapítani, hogy melyik marketingeszközre célszerű többet költeni. A tevékenységünk eredményeit folyamatosan mérni kell, hogy a szükséges változtatásokat fejlesztéseket elvégezhessük. Ha például javul az adott marketing eszköz ROI értéke, az a jobb teljesítményt mutatja.
Digitális marketing trendek 2022
A Marketing Evolution legfrissebb kutatása szerint fokozott nyomás nehezedik a cégek marketing részlegeire mind a vezetők, és mind a fogyasztók által, hogy egyrészt lépést tartsanak az ügyfelek igényeivel, és személyre szabott vásárlói élményt nyújtsanak, másrészt azért, hogy határozott marketing ROI-t mutassanak. Ma már az adatvezérelt marketing az első számú prioritás.
- A cégek legalább 40 százaléka az adatvezérelt marketingköltség növelését tervezik, és egyre többen fektetnek be a big data-ba.
- Három marketingszakemberből kettő úgy véli, hogy az adatalapú döntések hatékonyabbak, és az adatvezérelt kampányok 5-8 szoros ROI-t eredményeznek a kampányra fordított kiadások során.
Egy sikeresen kidolgozott és végrehajtott SEO stratégia akár 12-szeres megtérülést, ROI-t is hozhat a marketingkiadásokból. Ez is azt bizonyítja, hogy a SEO-ba való befektetés jövedelmező módja annak, hogy egy cég az online térben látható legyen. Mivel a cégek 2022-ben is a legnagyobb piaci részesedést igyekeznek megszerezni, ennek egyik legfontosabb eszköze a SEO.
Mi az a ROI?
A ROI az egyik legfontosabb teljesítménymutató (KPI, Key Performance Indicator), nagyon leegyszerűsítve egy olyan arányszám, amellyel meghatározható egy adott marketingtevékenység sikere. Mutatja, hogy a marketing erőfeszítései valóban segítik-e az adott vállalatot az eredményei javításában, és a mérése segít jövőbeni stratégiák kialakításában.
Mit jelent, és mi a jó ROI a marketingben
A marketing ROI az a gyakorlat, amelyben a bevétel és a profit növekedését a marketing tevékenység eredményeinek tulajdonítják. A marketing befektetések megtérüléseinek számítása alkalmas arra például, hogy a cégek megállapítsák, hogy a marketing kampány mekkora mértékben járult hozzá a bevétel növekedéséhez. A kiszámítása segít üzleti döntések meghozatalában, és a marketing erőfeszítések optimalizálásában. Alátámasztja akár a folyamatban lévő projektekre vonatkozó döntéseket, de referenciaként szolgál a jövőbeli kampányok költéseivel kapcsolatosan. A ROI következetes mérése segít egyrészt felmérni a sikereket, másrészt segíti a szükséges korrekciókat.
Az arány alkalmas továbbá a versenytársak marketing ROI-jának a nyomon követésére: segít felmérni, hogy saját cégünk hogyan teljesít az adott iparágon belül, de a nyilvánosan elérhető pénzügyi adatok által megbecsülhető az adott versenytárs ROI-ja is.
Hogyan számítható ki a ROI?
A ROI kiszámításának számos, különböző módja van:
A ROI mutató két adat alapján adható meg, a termék eladásából származó nyereség összege, és a marketing eszköz költsége alapján, és az eredményt százalékos értékként célszerű értelmezni.
ROI = (Összes profit – Marketing költségek)/ Marketing költségek
Egy egyszerű példával szemléltetve: Google Adwords fizetős hirdetésre elkölt a cég 50 ezer forintot. A kampány során elad 10 terméket, amelyeken darabonként 10 ezer forint a cég nyeresége.
(100.000-50.000)/50.000= 1 azaz 100 %.
A 100 %-os, vagy 1-es ROI érték azt jelenti, hogy minden egyes hirdetésbe fektetett forint 1 forint nyereséget termelt a cégnek.
Az online marketing szempontjából a ROI a következő módon számolható ki:
ROI = Konverzió érték / Marketing költségek
Mikor hasznos a ROI?
A SocialMediaExaminer kutatásai szerint ROI egy összehasonlító mérőszám, és kifejezetten hasznos a hatékonyság mérésére. Például összehasonlítható két marketing csatorna ROI értéke: a Google hirdetéseknél általában 44 százalék, míg a Facebook hirdetéseknél 25 százalék a ROI érték.
Marketing mérési kihívások, mi a jó ROI a marketingben
Míg korábban a marketingesek a nyomtatott sajtóra, rádióra, tévére támaszkodtak a fogyasztók elérésében, az eredményeket is viszonylag könnyű volt mérni. Azonban a digitalizáció elterjedésével a fogyasztók is elérhetőbbek lettek. Az elköteleződésük mérésére és nyomon követésére a konverziók helyett részletes elemzésekre van szükség. Az évek során a marketing taktikák sokat finomodtak, és felismerték, hogy valós idejű kampányoptimalizálásokra, több modellre van szükség mind a vásárlói életútról, és a konverziót befolyásoló tényezőkről. Hogy milyen összetett a ROI mérése – az egyszerűnek tűnő ROI képlet ellenére – mutatja az, hogy a ráfordítások különböző tételei sem hagyhatók figyelmen kívül. Ilyen tételek például a rezsiköltségek – az iroda, szoftverhasználat, humánerőforrás stb. költsége.
Mit jelent a ROI a SEO szempontjából?
A befektetés arányos megtérülés a SEO szempontjából azt jelenti, hogy az organikus forgalom hatására mekkora bevétel termelődik. Úgy számolhatjuk ki, hogy a SEO kampány nettó nyereségéből kivonjuk a SEO kampány költségét, azt pedig osztjuk a SEO kampány költségével, majd ha a kapott összeget százzal szorozzuk, akkor megkapjuk azt a százalékos megtérülést, amelyet a SEO-tól várhatunk. A SEO kampányok pozitív megtérülése általában 6-12 hónap alatt érhető el, de a második és harmadik évében már csúcseredmények érhetők el akkor, ha a kampány során a tartalom folyamatosan magas minőségű marad, és figyelembe vesszük a keresési szándékot.
ROI alkalmazása az online marketing eszközöknél
Minden marketing eszköz megtérülése mérhető a Google Analytics segítségével. A tipikus online marketingeszközök, mint a hírlevélküldés, vagy a PPC hirdetések esetében – amelyekre fix összeget költöttünk- viszonylag könnyebb a ROI-t mérni, mint például a SEO-nál. Megmutatja, hogy megtérül-e a befektetés, vagyis volt-e értelme hirdetni. Ha a ROI érték nagyobb 0-nál, akkor érdemes volt, negatív ROI esetén pedig értelmetlen.
A tartalommarketing az egyik leghangsúlyosabb SEO eszköz, ezért fontos megállapítani, hogy adott tartalom mekkora profitot eredményezett. A Google Analytics jól mutatja, hogy az egyes tartalmak meghatározott idő alatt mekkora profitot hoztak. A marketing költség pedig kiszámolható a ráfordított munkaidő pénzbeni kifejezésével, vagy a cikkek írásánák az árával. Megmutatja, hogy a tartalmakból érkező látogatók mekkora konverziót hoztak, és mekkora arányban vásárolták meg a termékünket, vagy szolgáltatásunkat.