Miért fontos a versenytárs elemzés vagy konkurencia elemzés?
A versenytárselemzés létfontosságú a megalapozott döntések meghozatalához, segítségével megállapíthatók azok a témák, amelyekre a SEO és kulcsszavak révén érdemes a tartalmat optimalizálni. Tiszta képet ad a cég iparágban elfoglalt helyéről, megmutatja mitől sikeres a konkurencia, ugyanakkor megmutatja azokat a lehetőségeket, amelyek a jövőben sikert hozhatnak.
Miért hasznos és nélkülözhetetlen versenytárs elemzés
Bármilyen vállalkozás SEO és marketingstratégiáját az a versenykörnyezet határozza meg, amelyben tevékenykedik. Ez a stratégia azonban nem állandó, hanem a piaccal együtt változik és fejlődik, ezért a versenyképes kutatás kulcsfontosságú minden piaci szereplő számára. A Return on Now kutatása 2022 legfontosabb SEO trendjeit gyűjtötte össze, amely szerint a versenytárselemzés beépítése az egyik kihagyhatatlan eleme a működő stratégiáknak.
Az erős online jelenlét kiépítése megköveteli, hogy a cégek a versenytársaik online tevékenységét is alaposan megvizsgálják. Az egyik leghatékonyabb SEO és piackutatási eszköz. Egy versenytárselemzés lefuttatásával betekintést nyerhetünk abba, hogy az emberek mit szeretnének látni, és saját marketingstratégiánkban hol kellene javítani, és változtatni.
A versenytárs elemzés (competitive analysis) fogalma
A versenytárselemzés a SEO menedzsmentben a főbb piaci szereplők azonosítását jelenti, akik az adott cég tartalmával az organikus forgalomért versenyeznek. A versenytárselemzés folyamata egy olyan szakszerűen elvégzett több elemből álló tevékenység, amellyel átfogó képet kaphatunk a versenytársak tevékenységéről. Megfelelő technikákat és módszereket jelent, valamint olyan eszközök alkalmazását, amelyek révén meghatározhatjuk, hogy online marketing szempontból milyen pozíciót érhetünk el a saját piacunkon. Ugyanakkor feltárja azokat a piaci réseket, amelyeket a fogyasztók igényei alapján érdemes lenne megcélozni, betölteni.
Miért fontos a versenytárselemzés?
Fontos mindig szem előtt tartani, hogy az iparágban működő többi vállalkozás is az első helyért, és ugyanazokért a látogatókért küzd. A keresőmotor találati oldal (SERP, Search Engine Result Page) folyamatosan változik, hiszen a versenytársak is újabbnál újabb tartalmakat tesznek közzé. Kritikus fontosságú, hogy megállapítsuk, hogy a változó környezetben van-e valaki, aki a tartalmunkat megelőzi. Ezért a versenytárselemzésre a marketing stratégia részeként kell tekinteni és folyamatosan nyomon kell követni.
Milyen értékes és nélkülözhetetlen információkat mutat meg?
- Olyan kulcsszavakat, tartalomtípusokat, amelyeket eddig elhanyagoltunk, és amelyek révén versenytársaink megszólíthatják/elérhetik a potenciális ügyfeleinket;
- Olyan SEO technikákat, amelyeket eddig elhanyagoltunk, és segítenének növelni a rangsorunkat és a tekintélyünket;
- Olyan fontos versenytársakat, akiket eddig nem vettünk figyelembe;
- Olyan területek, amelyekre sikerrel be tudnánk lépni-megelőzve a versenytársakat.
Mi az a SEO verseny?
Keresőoptimalizálás szempontjából a verseny két különböző dolgot jelent:
Egyrészt közvetlen versenytársakat – akik hasonló terméket vagy szolgáltatást értékesítenek, vagy ugyanazon a területen tevékenykednek. Vonatkozhat akár online és offline cégekre egyaránt.
Másrészt a SEO versenytársakat – akik ugyanazokért a kulcsszavakért versengenek a Google első oldalán. A tartalmukat hasonló kulcsszavakra optimalizálhatják, és közülük az algoritmus számára legrelevánsabb weboldal fog az első helyen megjelenni.
Mit jelent a SEO alapú versenytárs elemzés?
A SEO alapú versenytárselemzés magában foglalja a versenytársak kulcsszavainak, tartalmainak, backlinkjeinek (hivatkozásainak) vizsgálatát, azért, hogy annak leghatékonyabb, legsikeresebb elemeit a saját SEO stratégiájába integrálja.
Egy olyan folyamat, amely megmutatja a versenytársak SEO munkáját, megismerhetők az általuk elért eredmények. Segít abban, hogy a saját weboldalunk fejlesztésével kapcsolatban ötleteket kapjunk. Valamint abban, hogy reális célokat tűzzünk ki, amelyek elérhetők a SEO eszközök segítségével.
Milyen cégek számára ajánlható, melyek esetében eredményes?
Egyaránt alkalmas újonnan induló cégek számára, és már működő cégek SEO stratégiájának fejlesztésére.
A versenytárs, vagy konkurencia típusai- kik a versenytársaink?
Az elmúlt években egyre több cég van jelen az interneten, így nagy a harc az ügyfelek/vevők megszerzéséért az adott iparágon belül.
- A közvetlen (elsődleges) versenytársak azok, akik hasonló terméket/szolgáltatást kínálnak.
- Vannak úgynevezett másodlagos versenytársak is, akik hasonló terméket értékesítenek, de más közönségnek vagy más árszegmensben.
- Vannak közvetett versenytársak is, akik hasonló felhasználókat érdeklő problémákra, kérdésekre nyújtanak választ.
A versenytárselemzés maga egy tág fogalom, amelynek során beazonosítjuk a potenciális versenytársakat. Megvizsgáljuk azoknak a vállalkozások weboldalait, a tartalom és az információ megjelenítésének módjait, akik hasonló terméket/szolgáltatást kínálnak. Összegyűjtjük a versenytársak általános forgalmi adatait, részletes forgalmi adatokat elemzünk, és az egyes cégek tekintetében kiszámítjuk a havi forgalmat. Ezeken túlmenően a versenytárselemzés magában foglalja a következő kulcsfontosságú dolgok vizsgálatát is, például:
- Milyen kulcsszavakra – rövid és hosszú kulcsszavakra rangsorolnak;
- Milyen kérdésekre/kereső kifejezésekre rangsorolnak.
A versenytársak által betekintést kaphatunk azokba a területekbe, ahol esetleg hiányos a webhelyünk és a tartalmi stratégiánk. Megmutatja, hogy a versenytársak tartalmi oldalai hogyan vannak felépítve, és hol vannak meg a lehetőségek arra, hogy a SERP-ben előkelő helyet érjünk el. De nem csak azt láthatjuk miben jobbak nálunk, az esetleges hibáikból is tanulhatunk.
Aki időt szán a versenytársai elemzésére, az jobban tudja pozícionálni a webes tulajdonságait, is több ügyfelet tud bevonzani, mint mások az iparágban. Ellenkező esetben elszalasztja azt a pillanatot, amikor egy új versenytárs belép és elfoglalja azt a forgalmat és ügyfélkört, ami a miénk is lehetett volna.
A versenytárselemzés lépései
A versenytárselemzés folyamata három összetett lépésből áll:
- Versenytársak beazonosítása
- Kulcsszavak elemzése, tartalom áttekintése, elemzése
- Backlink profilok elemzése
A versenytársak beazonosítása
A piac feltérképezése, és a versenytársak beazonosítása egy több lépcsős folyamat. Elsőként érdemes a vállalkozás szempontjából releváns kulcsszavakat kiválasztani. Majd a legfontosabb 5-10 kulcsszó alapján meg kell nézni, hogy a találati listán az első 10 között milyen eredmények, weboldalak szerepelnek – ezekre az oldalakra később is érdemes figyelmet fordítani.
Miután látjuk, hogy SEO szempontból milyen oldalakkal versengünk az organikus találatok között, fontos, hogy minél több számunkra releváns információt is összegyűjtsünk. Számos SEO eszköz használható, például SEMRush, az Ahrefs. Az utóbbi előnye, hogy kulcsszóelemzéshez, versenytárselemző eszközként és backlink kutatásra használható. A SEO mérőszámok mentén elemezhetők a versenytársak, és akár egyszerre több oldalt is vizsgálhatunk.
Milyen SEO mérőszámokra érdemes figyelmet fordítani?
A domain információk összegyűjtése számos mérőszám vizsgálatát jelenti:
- Organikus forgalom
- Kulcsszavak száma
- Domain Rating (DR)
- Linkek száma
- Oldalra mutató backlinkek száma
- Oldalra mutató domainek száma
A kapott adatok alapján már megbecsülhető a versenytársak erőssége SEO szempontjából, valamint a saját oldalunk pozíciója a versenytársakhoz képest. A stratégia megalkotásához, és a konkrét jövőbeni célok meghatározásához azonban még további lépésekre és elemzésre van szükség.
Kulcsszavak elemzése, tartalom áttekintése
Ahhoz, hogy megvizsgáljuk, hogy a versenytársak hogyan rangsorolnak egyes kulcsszavakra, és ezekre milyen típusú tartalmakat készítenek, részletes elemzésre van szükség.
Az elemző szoftver segítségével határozzuk meg, hogy számunkra legrelevánsabb 4-5 kulcsszóra a versenytársak hogyan szerepelnek, majd összevetjük saját helyezésünkkel. Számos ötletet, kulcsszó kifejezést is találhatunk, amelyekre érdemes a későbbiekben tartalmat gyártanunk. Azt is megvizsgálhatjuk, hogy milyen kulcsszavakra nem írt eddig a konkurencia tartalmat.
A versenytársak tartalmának elemzése számos, igen hasznos információt nyújt. Például hogyan épül fel az oldaluk, milyen cikkek, landing page oldalak generáltak nagyobb forgalmat, vagy milyen típusú tartalmukat linkelnek mások.
A minőségi tartalmaknak egyre nagyobb a szerepe van a Google rangsorolásban: Előnybe helyezi a felhasználóbarát, felhasználói élményt nyújtó minőségi tartalmakat. Megvizsgáljuk, hogy van-e blogjuk, milyen gyakran publikálnak és frissítik a tartalmat, és milyen hosszú cikkeket publikálnak. Ugyanakkor saját oldalunk hibáira, hiányosságaira is felhívhatja a figyelmet.
Backlink profilok elemzése
A versenytársak backlink profiljának elemzése bármely SEO stratégia kulcsfontosságú eleme, a vizsgálatához elsősorban az Ahrefs szoftvert használjuk. Az elemzés megmutatja, hogy a versenytársak linkjei milyen oldalakról származnak, illetve minőségi linképítést alkalmaznak-e. A vizsgálat célja, hogy feltárjuk azokat az oldalakat, amelyek egyrészt SEO szempontból értékesek, másrészt a versenytársainkra hivatkoznak. Valamint megmutatja, hogy milyen linképítési stratégiát célszerű kialakítanunk, amellyel növelhetjük az oldalunk organikus látogatottságát.
Olyan fontos kérdésekre keressük a választ a backlinkek alapján, hogy például az adott weboldal hány linkelő domainnal rendelkezik, ezekből hány linkel a versenytársra és a mi oldalunkra is. Mennyi, és milyen minőségű olyan domain van, amelyik ránk nem hivatkozik.
A versenytárselemzés egyéb előnyei
A versenytárselemzés eredményei jól felhasználhatók marketing kampány tervezéséhez. Érdemes megvizsgálni olyan szempontokat is, mint a versenytársak értékelései, valamint a közösségi médiában nyújtott teljesítményük.
A versenytársak értékelései megmutatják, hogy a vásárlók hogyan vélekednek az adott cégről, ezenkívül betekintést nyújt az ügyfelek érdeklődési körébe és preferenciáiba egyaránt. A mai digitális környezetben a közösségi médiának egyre nagyobb a szerepe, ezért elengedhetetlen, hogy a versenytárselemzés a közösségi média platformokat is elemezze: milyen tartalmakat posztolnak, és arra az emberek hogyan reagálnak. Feltárja, hogy az embereket mi érdekli, milyen témák vonzóak a számukra.
A versenytárselemzés és a ROI
A ROI alkalmas a versenytársak marketing ROI-jának a nyomon követésére: segít felmérni, hogy saját cégük hogyan teljesít az adott iparágon belül, de a nyilvánosan elérhető pénzügyi adatok által megbecsülhető az adott versenytárs ROI-ja is.
Összegezve
A versenytárselemzés az egyik leghatékonyabb eszköze a piackutatásnak, ugyanakkor a piacra és saját üzleti tevékenységünkkel, valamint az üzleti jövőnkkel kapcsolatban ad fontos válaszokat.
- Megmutatja, hogy a megfelelő piacon tevékenykedünk-e, mekkora benne üzleti potenciál.
- Megmutatja a piac nagyságát, és a benne rejlő lehetőségeket.
- De azt is, hogy vannak- e jelen konkurenciák a cégünk üzleti jelentősége/mérete szempontjából.
Miért érdemes a versenytárselemzést szakértőre bízni?
A versenytárselemzés egy olyan folyamat, amely egyrészt sosem ér véget, rendszeresen figyelemmel kell kísérni a piac állapotát, és a versenytársakat. Másrészt nem csak időigényes, de megfelelő szakértelmet is kíván. Az online jelenlét nyomon követése folyamatos teendőket igényel, és a keresőalgoritmusok és a rangsorolási tényezők is folyamatosan változnak. Az analitikai adatok folyamatos elemzése nélkülözhetetlen, mivel a versenytársak az első helyért küzdenek, és újabb tartalmakat tesznek közzé.
Miért érdemes professzionális szolgáltatást igénybe venni?
A professzionális SEO szolgáltatás során alkalmazott technikák és eszközök segítségével feltárjuk, és elemezzük a különböző versenytársakat. Segítünk olyan konkrét, egyben reális célokat meghatározni, amely a cég szempontjából relevánsak. Meghatározzuk, hogy milyen online marketing stratégiát célszerű alkalmazni, és feltárjuk, hogy milyen reális eredmények érhetők el a SEO eszközökkel.