Mi a keresési szándék?
A különböző típusú kulcsszavak ismerete, és a keresési szándék azonosítása fontos része a SEO és a kulcsszó stratégia megalkotásának. Egyre hangsúlyosabbá válik a vevő útjának valamint a tartalom, és keresési szándék közti kapcsolat megértése, hiszen ha választ tudunk adni a felhasználók kérdéseire, akkor a vásárlás felé terelhetjük őket.
SEO trend 2022 – Keresési szándék trend
A jobb, minőségi és eredeti tartalom létrehozása már a 2021-ben is nagy trend volt, az értékteremtő releváns tartalomnak a megfelelő szakaszban és a megfelelő módon kell az emberekkel kapcsolatba lépni. Az Advertising Week kutatása szerint 2022-ben a tartalom és a keresési szándék továbbra is fő prioritás marad. Nem elegendő a kulcsszavakra optimalizált tartalom, a tartalomnak a felhasználók igényeinek, a keresési szándékuknak is meg kell felelni.
A keresési szándék már az elmúlt években is az egyik legfontosabb rangsorolási tényező volt, azonban ha egy oldal nem tudja megadnia keresőknek azt, amit szeretnének, igen csekély az esély a jó helyezésre. Időlegesen lehet egy rossz minőségű, vagy rosszul illeszkedő oldallal rangsorolni, azonban a Google idővel biztosan érzékeli, és a helyezést lerontja. Érdemesebb ezért hosszú távra rangsorolni, és azt nyújtani a keresőknek, amit valóban szeretnének.
Mit jelent a keresési szándék? (Search intent, vagy user intent)
A közelmúltban a SEO rengeteg változáson ment keresztül, kezdve a jobb minőségű, eredeti tartalom létrehozásán, de kiemelten fontossá vált, hogy megértsük a vevő útját, valamint ennek kapcsolatát a SEO tartalomstratégiával és a keresési szándékkal. Ahhoz, hogy egy a weboldal kiemelkedjen a versenytársak közül, szándékalapú stratégiára van szükség. Miután sikerült a célközönséget beazonosítanunk, olyan tartalmat kell létrehozni, amely összhangban áll az emberek keresési szándékával.
A keresési szándék, vagy más néven felhasználó szándék az online keresés céljának leírására használt kifejezés. Az az ok, amiért valaki beírt egy adott keresési lekérdezést a keresőmotorokba. Minél relevánsabb és szervezettebb a weboldal tartalma az adott keresési kifejezésre, annál előkelőbb helyen fog a keresési eredményekben szerepelni. Tehát a hangsúly a „miért-en” van, hogy miért kereste azt az illető:
- Például vásárolni szeretne?
- Szeretne valamit megtanulni?
- Egy adott weboldalt keres?
- Egy kérdésére keres választ?
Számtalan variációja lehet. Az ilyen keresések közül sok része a vásárlói élményútnak (customer journey), de jó tudni, hogy gyakran ezek a keresések az út igen különböző szakaszait jelentik. Arra van szükség, hogy megértsük, hogy mire van szüksége a felhasználónak, hogy a szándékainak a legfelelőbb módon adhassuk meg a választ. A keresési szándék vizsgálata lehetővé teszi a SEO számára, hogy a kínálatot a közönségre szabja: a tartalmat a konkrét keresési szándékhoz igazítsa és optimalizálja.
Miért fontos a keresési szándék a SEO-ban?
A SEO egy módja annak, hogy a weboldalunk több látogatót szerezzen. Minél jobb helyen szerepel a Google-ban, annál több embert vonz az oldalra, amely nem csak több eladást, de több visszatérő látogatót eredményez. A Google-nak az a célja, hogy a legrelevánsabb találatot nyújtsa a felhasználók kereséseire. Az algoritmusok fejlődésével egyre jobban képes meghatározni a keresők szándékát legyen szó bárki által használt keresési kifejezésről, vagy keresési lekérdezés mögött álló keresési szándékról. Ha egy weboldal előkelő helyet szeretne elérni a Google-ban, akkor a legrelevánsabb találatnak kell lennie a lekérdezés szempontjából, vagyis olyan tartalmat kell létrehozni, amely illeszkedik a felhasználók keresési szándékához. Ahhoz hogy az emberek eljussanak a weboldalra a tartalmat megfelelő kifejezésekre optimalizálni kell.
A keresési szándék típusai
A keresőszándéknak négy leggyakrabban használt kategóriája van a SEO-ban a látogatók szándéka alapján, hogy ki mit keres, és miért keresi:
- Információs szándék, vagy információs célú keresés
- Navigációs szándék, vagy navigációs célú keresés
- Tranzakciós szándék, vagy tranzakciós célú keresés
- Kereskedelmi célú keresés
Információs szándék
Az internetes keresések jelentős részében az emberek valamilyen információt keresnek, például az időjárásról, híres emberekről, gyereknevelésről, bármiről. Konkrét kérdésekre keresnek választ és/vagy az adott témával kapcsolatban szeretnének bővebb ismerethez jutni. Az ilyen típusú kulcsszavak általában olyan kérdőszavakat tartalmaznak, mint például „hogyan”, „mit jelent”, stb. Nem árt tudni, hogy a Google szándék értelmezése képes arra, hogy ne csak olyan találatokat jelenítsen meg, amelyek az adott kifejezésre adnak információt, hanem azt is tudja, hogy például az „olívaolaj” keresők valószínűleg recepteket keresnek, nem pedig az olaj kulináris történetét. Azt is megérti, hogy bizonyos kereső kifejezésekhez, mint például „hogyan metsszük meg a leandert” képes hasznos fotókat és videókat mellékelni. Az információs célú keresések értékesek lehetnek a márkaismertség növelésében.
Navigációs szándék
A keresők ebben az esetben egy adott célpontot, vagy weboldalt szeretnének felkeresni, és egy cég vagy márka nevét írják be a keresőbe. A navigációs célú keresések mögött álló emberek már ismerik a céget, és a megfelelő webhelyet, vagy a termékeik hivatalos webhelyét keresik. Ezek a kifejezések az organikus forgalom szempontjából lehetnek hasznosak, ha már jól ismert és népszerű a márka vagy a weboldal. Jó tudni, hogy a navigációs kifejezésekre való magas helyezés, általában csak akkor előnyös a számunkra, ha a weboldalunk ténylegesen az az oldal, amelyet az emberek keresnek.
Tranzakciós szándék
Az interneten rengeteg ember vásárol online, és böngészik azért, hogy a legjobb vásárlási lehetőséget megtalálja. Tranzakciós szándékkal keresnek, amikor adott pillanatban vásárolni szeretnének valamit. Ebben az esetben a legtöbbször pontosan tudják, hogy mit szeretnének vásárolni, és a termék oldalára szeretnének azonnal eljutni. Ezek a szavak rendkívül értékesek a kulcsszókutatásnál, valamint a SEO és PPC stratégia megtervezésekor.
Kereskedelmi célú keresés
Igen gyakran, ha vásárolni szeretnénk valamit a közeljövőben, akkor előtte az interneten gyűjtünk információt. Milyen porszívó a legjobb? Melyik a legjobb futócipő?, stb. Ezekre a keresésekre általában akkor kerül sor, ha valaki többet szeretne megtudni egy termékkel/szolgáltatással kapcsolatban, vagy más, hasonló termékkel szeretné összehasonlítani. A kereskedelmi célú keresőknek szintén van tranzakciós szándéka, azonban a döntés meghozatalához több időre és meggyőzésre van szükségük. Ezek a típusú keresések főként olyan közönség elérése alkalmasak, akikből később potenciális ügyfelek, vásárlók válhatnak.
Összegezve
A tartalomnak olyan közönséget kell megcélozni, amely összhangban áll a keresési szándékkal: információs tartalmat kínál az értékesítési tölcsér tetején álló látogatóknak, tranzakciós tartalmat azoknak, akik készek a vásárlói döntés meghozatalára, valamint kereskedelmi tartalmat kell kínálni a szolgáltatókat összehasonlító látogatóknak.
Kulcsszavakhoz kapcsolódó keresési szándék
Miért fontos a keresési szándék a kulcsszókutatásban?
Az emberek gyakran kérdésekkel fogalmazzák meg a kereséseiket, és a kereséshez használt szavak vizsgálata által megérthető a felhasználó szándéka. Ez fordítva is működik. Ha ismerjük a célkulcsszavak mögött rejlő keresési szándékot, az hatékonyabbá teheti kulcsszókutatást. A szándék-specifikus szavak – például a tranzakciós szándékú kulcsszavak – gyakran olyan kifejezések, mint az „ajánlat”, „kedvezmény”, „termék”, stb.
Az információs célú keresések pedig gyakran tartalmazzák pl. a „miért? „, „hogyan? ” szavakat. Ha a kulcsszavakat szándék-specifikus szavakkal fogalmazzuk meg, növeli az esélyét annak, hogy a tartalmat a megfelelő keresési szándékú emberek megtalálják.
Hogyan optimalizáljuk a tartalmat?
Ha a tartalmat a keresési szándékra optimalizáljuk, akkor a célközönségünk könnyen megtalálja: ez egyrészt növeli az elköteleződését, másrészt csökkenti a visszafordulási arányt. A keresési szándék megértése igen fontos. Például ha valaki valamilyen terméket szeretne vásárolni, akkor, ha egy hosszabb blogbejegyzésre érkezik, azzal elriaszthatjuk. És fordítva is igaz. Ha valaki információt keres, annak nem célszerű termékoldalt mutatni.
A célközönség keresési szándékának felkutatása
Néha nem könnyű meghatározni egy lekérdezés mögötti keresési szándékot. Bonyolítja az is, hogy a felhasználók bár ugyanazt a keresési kifejezést használják, de eltérő felhasználói szándékkal rendelkeznek. Például a keresési találati oldalakban meg lehet vizsgálni, hogy melyik szándék illik leginkább a kulcsszavainkhoz, majd ez alapján érdemes a szándék alapú tartalmat létrehozni.
Másik megoldás, ha megkérdezzük a közönséget: érdemes egy rövid, – de semmiképpen nem tolakodó hangnemű felmérést készíteni. Olyan kérdéseket tegyünk fel, amelyek tartalmazzák, amire az emberek keresnek, és ez a kérdőív felugorhat akkor, amikor a weboldalra látogatnak. Az ilyen típusú felugró ablakokat mindig körültekintően kell megfogalmazni, mert sokat árthat a felhasználói élménynek, azaz, hogy a későbbiekben is vissza kívánnak-e térni az oldalunkra.