Kapcsolat
KezdőlapBlogKeresőmarketingMit jelent a CTR vagy átkattintási arány?

Mit jelent a CTR vagy átkattintási arány?

Az átkattintási arány, vagy CTR a digitális marketing egyik fontos teljesítménymérője, amellyel a hirdetés,  az e-mail, vagy az oldal hatékonysága mérhető. Az arányszám mutatja, hogy hányan kattintanak rá az adott linkre azok közül, akik a linket látták. Azonban önmagában ez az egy adat nem elégséges, más mutatókat is érdemes figyelembe venni, hiszen számtalan egyéb tényező is befolyásolja, hogy a látogatók milyen valószínűséggel kattintanak rá egy adott linkre.

Az átkattintási arány fogalma, és hol használjuk?

Az átkattintási arány (Click Through Rate, CTR) a digitális marketing, vagy online marketing egyik fontos teljesítménymérője: a felhasználói aktivitás megállapítására alkalmas arányszám. Azt mutatja meg, hogy hányan kattintanak rá az adott linkre azok közül, akik az adott a linket látták. Általában az online marketing csatornák esetében használjuk, a PPC marketing, az e-mail marketing és a keresőoptimalizálás esetében, hiszen ezeknél a legfontosabb cél az, hogy minél több látogatót tereljen az adott weboldalra.

Egy egyszerű példával szemléltetve, ha egy PPC kampányt indítunk, akkor fontos tudni, hogy a hirdetést hány ember látta, és hányan kattintottak rá közülük. Ebben az esetben az arányszám kifejezi a hirdetés eredményességét, azt hogy milyen jól teljesített.

ctr

Trendek

A Faster Solution összegyűjtötte azokat a legnépszerűbb PPC hirdetési trendeket, amelyekkel minden induló vállalkozásnak és hirdetőnek érdemes lépést tartani 2022-ben.

  • A statisztikák szerint például a mesterséges intelligencia (IA) használata a jövőben átalakítja a PPC kampányok jellegét és hatékonyságát. Az Amazon az IA technológia segítségével javítja a hirdetési kampányát, így nem csak az ajánlatokat automatizálhatja, de optimalizálhatja is a kampányait a megfelelő hosszúságú kulcsszavakra. A technológia diagnosztikai adatokat is szolgáltathat az aktív kulcsszavakhoz.
  • A sikeres PPC kampányokhoz érdemes figyelembe venni, hogy ma már a fizetett keresési megjelenítések zöme (70 százaléka) mobil platformon történik, mivel az emberek többsége a mobileszközén fér hozzá az internethez.

Az átkattintási arány nagyon fontos szerepet játszik abban, hogy megállapítsuk, hogy az adott tartalom sikeres-e vagy sem. Jó tudni, hogy a magas CTR nem minden esetben jelzi azt, hogy a tartalmunk sikeres. Amennyiben a CTR magas, viszont a kampány során nem tapasztalunk vásárlókat, akkor az azt is jelentheti, hogy a hirdetésünk nem jó célközönséget célzott meg.

Mit jelent a jó CTR?

Mivel minden iparág eltérő, és a tartalom típusok is különbözőek, ezért nincs általánosan elfogadott jó CTR. Ha különböző online marketing csatornák esetében vizsgáljuk, hogy melyik kampány teljesít jól, akkor azt érdemes tudnunk, hogy a PPC marketingesek évek óta a 2 százalékos CTR-t tűzik ki célul. Viszont ez már nem igaz a Display hirdetők esetében. Az e-mail marketing esetében már 2,5 százalékos átkattintási arány is jónak számít. Egy első helyezés az organikus találatok között akár 30 százalékos CTR-t is hozhat.

Ahhoz hogy eldöntsük, hogy mi a jó érték, érdemes tanulmányozni a piacot, és a saját teljesítményünket, és a medián feletti CTR elérését tűzzük ki célul.

A SEO és a PPC közötti kapcsolat

A Google azt állapította meg, ha egy webhely organikusan magasan rangsorol, akkor az a PPC hirdetések esetében is jól teljesít – amennyiben mindkét eredmény ugyanazon a SERP oldalon jelenik meg. Ha a SEO és a PPC között szoros a kapcsolat, az jobb CTR-t, és jobb általános teljesítményt eredményez a weboldal számára. Több konverzió érhető el, ha a weboldal úgy van optimalizálva, hogy jobban teljesítsen a PPC kampányokban.

A FirstPageSage 2022-es kulcsszókutatási adatai szerint a SERP legelső pozíciója képes a legjelentősebben növelni a SEO átkattintási arányát: Az első helyezéssel 39,6 százalékos CTR, a második helyezéssel 18,4 százalékos CTR, míg a harmadik helyezéssel 10,1 százalékos CTR érhető el.

ctr seo

A CTR kiszámítása

Átkattintási arány CTR= a tartalom által kapott kattintások száma/a látogatók száma.

 A kapott eredményt százalékos arányban célszerű értelmezni. Ha 100 megjelenésből 20 kattintást értünk el, akkor 20% a CTR.

Milyen eszközökkel mérhető a CTR?

A CTR értékét a legtöbb SEO eszköz analitikája mutatja, ezért nincs szükség a számolgatására.

Hogyan növelhető a CTR?

A konverzióoptimalizálással ellentétben, amely igen gyakran hosszú folyamat, a CTR javítása, optimalizálása rendkívül egyszerű lehet. Az alábbi néhány taktika segítségével növelhető a CTR, és alacsonyabb költségek mellett nagyobb forgalom bonyolítható le.

  • A CTR növekedését leginkább úgy érhetjük el, ha a tartalmainkat egyedivé és relevánsabbá tesszük, és testre szabjuk.
  • Fontos, hogy releváns kulcsszavakat, és szövegeket használjunk, amely a megfelelő célközönséget célozza meg.
  • Akár a hirdetések, akár az organikus találatok esetében az úgynevezett cselekvésösztönző igék használata (call to action, CTA) is javítja az átkattintási arányt. Például, Regisztrálj, Iratkozz fel, Próbáld ki ingyen, Tudj meg többet, Csatlakozz hozzánk, stb.
  • A hirdetések esetében az olyan eszközök, mint a visszaszámlálás alkalmazása segíthet növelni a látogatókban a sürgősség érzetét, amikor megtekintik az adott hirdetést. A sürgősség több kattintást és magasabb CTR-t eredményez, mivel az emberek úgy érzik, hogy kifutnak az időből, mielőtt lejár a hirdetés.
  • A CTR érték növelhető üzenetküldés által is. Egy ütős cím, és csábító reklámszöveg felkelti az olvasó figyelmét, és arra késztetheti, hogy a hirdetésre kattintson. Érdemes már az üzenet tárgysorát is – túlzások nélkül – figyelemfelkeltően megfogalmazni.

A CTR mellett további fontos mérőszámok is vannak, amelyekkel érdemes tisztában lenni, és folyamatosan ellenőrizni kell a weboldal, vagy a kampány teljesítésével kapcsolatosan. Ezek például a visszafordulási arány (Bounce Rate), és a konverziós arány (Conversion Rate, CR).

Ebben tudunk segíteni