Mostanában gyakran elhangzik, hogy inkább long-tail kulcsszavakra érdemes optimalizálni. Kérdés az, hogy ez egy megtérülő befektetés-e? Bizonyos esetekben igen. Cikkünkben összegyűjtöttük a long-tail kulcsszavak tudnivalóit, és hasznos tippeket adunk az optimalizálásukra.
Mik azok a long-tail kulcsszavak?
Aki olvasott már a kulcsszókutatásról, az biztosan találkozott már a long-tail kulcsszavak, vagy ”hosszú farok” kulcsszavak kifejezéssekkel. A legtöbb útmutató ezeket olyan kulcsszavakként definiálja, amelyek sok szóból állnak, azonban ez a meghatározás nem teljesen pontos.
A long-tail kulcsszavak olyan keresési lekérdezések, amelyek alacsony keresési volumennel rendelkeznek. Jellemzően a hosszabb, specifikusabb kulcsszavak általában alacsonyabb keresési volumenűek, és long-tail kulcsszavak lehetnek akár az egy-két szavas kifejezések is.
Gyakran mondják, hogy a hosszú kulcsszavakra könnyebb rangsorolni, az azonban nem mindig igaz. Igaz az úgynevezett ”tematikus long-tail kulcsszavak” esetében, viszont a ”kiegészítő long-tail kulcsszavaknál” ez nem feltétlenül igaz.
Melyek a kiegészítő long-tail kulcsszavak?
A kiegészítő long-tail kulcsszavak egy népszerű, sokak által keresett témára való keresést jelentik, egy kevésbé népszerű, kevesek által használt megfogalmazásban.
Vegyünk egy egyszerű példát:
Az „akkus sarokcsiszolók” és a „sarokcsiszoló akkumulátoros” kulcsszavakra viszonylag alacsony, 40, illetve 70 havi organikus keresés érkezik, de ezek mindegyike csak kevésbé népszerű módja az „akkus sarokcsiszoló” keresésnek! Ugyanis az utóbbi kulcsszó havonta 1300 kereséssel rendelkezik. A Google tudja ezt, ezért ugyanaz az oldal mindezen keresésekre az első helyen szerepel.
Ez azonban nem szokatlan. A tapasztalatok azt mutatják, hogy az átlagos első helyen álló oldal – akár több száz más kulcsszóra is, szerepelhet a TOP 10-ben.
Ebből két fontos tanulság vonható le:
Az első az, hogy a kiegészítő long-tail kulcsszavakra való rangsorolás általában nem könnyebb, mint a téma legnépszerűbb keresésére való rangsorolás. Ezt akkor láthatjuk, ha összehasonlítjuk a fő kulcsszó nehézségi pontszámát a többi long-tail variációval. Ez bizonyítja, hogy általában hasonló értékkel rendelkeznek.
A másik fontos tanulság az, hogy nem szabad az oldalt kiegészítő long-tail kulcsszóra optimalizálni, hanem mindig az adott téma legnépszerűbb keresési kifejezésére érdemes.
Melyek a tematikus long-tail kulcsszavak?
A tematikus long-tail kulcsszavak olyan alacsony, egyedi keresési volumenű kulcsszavak, amelyek a legnépszerűbbek az adott témában való keresésnél. Jól szemlélteti a tematikus long-tail kulcsszavak jellemzőit a „habfűrész” kulcsszó lekérdezése:
Havonta csak 10 keresés érkezik rá, de ez nem azért ilyen alacsony, mert van egy ennél gyakoribb keresése a témának. Hanem az az oka, hogy a téma olyan kevés embert érdekel, hogy havonta csak néhány keresést kap.
Ebből szintén két fontos tanulság vonható le:
Egyik az, hogy az aktuális long-tail kulcsszavakra gyakorta könnyebb rangsorolni, mivel kevésbé versenyképesek. Az emberek nem hajlandók sok energiát is időt fordítani olyan témák rangsorolásába, amelyeknek alacsony a forgalmi potenciálja.
Második az, hogy a tematikus long-tail kulcsszavak rengeteg látogatót küldhetnek az oldalunkra, ezért kifejezetten hasznos sok ilyenre rangsorolni.