A kulcsszavak azok a kifejezések, amelyeket az emberek a keresőmotorokba beírnak azért, hogy megtalálják, amit keresnek. A kulcsszó kifejezés használata főként a SEO iparágon belül jellemző, a hétköznapi életben inkább Google keresésnek, vagy lekérdezésnek nevezik. A Google keresés, vagy lekérdezés kifejezések egyaránt a kulcsszó szinonimái, és a hosszától függetlenül akkor is kulcsszónak számít, ha egynél több szóból áll. Például, ha valaki egy új dzsekit szeretne vásárolni, és valami olyasmit ír be a Google keresőjébe, hogy „férfi bőrdzseki”, az is kulcsszónak számít.
Miért fontosak a kulcsszavak?
A kulcsszavak azért fontosak, mert ha beírjuk a keresőmotorokba, akkor ott megjelenhet a weboldalunk. Egy egyszerű példával szemléltetve, ha a Google keresőjébe beírjuk azt, hogy „SEO tanácsadás„, vagy „keresőoptimalizálás tanácsadás”, akkor mi is megjelenünk az első oldalon. Mivel ezekre a kulcsszavakra Magyarországon havonta a becslések alapján 200, illetve 150 keresés érkezik, a Google első oldalán való megjelenésünk sok látogatót küld hozzánk ezekre a kifejezésekre.
Hogyan érhető el, hogy megjelenjen az oldalunk a kulcsszavakra?
Egy vállalkozás számára rengeteg forgalmat jelent, ha egy releváns kulcsszóra az oldala megjelenik a Google első helyén. Kérdés, hogy ezt hogyan érhetjük el?
A jó helyezést az alábbi két mód biztosítja:
- PPC (Pay Per Click) hirdetéssel
- SEO-val (keresőoptimalizálással)
Hogy melyik módszer mit takar, és mikor érdemes egyiket, vagy másikat (esetleg mindkettőt) alkalmazni, ahhoz érdemes a fogalmakkal megismerkedni.
PPC (Pay Per Click) hirdetés
A PPC (Pay Per Click) hirdetés azt jelenti, amikor fizetünk a Google-nak azért, hogy a weboldalunk bizonyos kulcsszavakra a találatok között megjelenjen. Ha például egy vállalkozás email marketing szolgáltatást értékesít, akkor licitálhat az „email marketing” kifejezésre. Így amikor az emberek erre keresnek, akkor a weboldal megjelenhet a Google keresési találatainak a legtetején. A Google-nak Adwordsy platformján megtalálhatók azok a kulcsszavak, amelyekre licitálni lehet. A Google ezután megjeleníti a hirdetést a keresési eredmények között. Minden alkalommal, akárhányszor valaki rákattint a hirdetésre, és a weboldalra érkezik, akkor a Google ezért pénz számít fel. A fizetett találatokat az alapján lehet az organikus (nem fizetett) találatoktól megkülönböztetni, hogy mindig hirdetésként vannak megjelölve.
SEO (keresőoptimalizálás)
A keresőoptimalizálás, vagy SEO a weboldalaink optimalizálását jelenti, amelyet azért végzünk, hogy az oldalunk a Google organikus találatai között szerepeljen. A Google feladata pedig az, hogy minden keresési lekérdezésre a legjobb, legrelevánsabb találatokat rangsorolja. Ha az oldalunkat a Google a megfelelő kifejezésekre a legjobb találatnak tekinti, akkor folyamatosan ingyenes látogatókat kaphatunk a weboldalunkra. Ha például az oldalunk első helyen áll a termékeink/szolgáltatásaink kulcsszavaira, akkor ezek a kulcsszavak mind-mind potenciális látogatókat küldenek az oldalunkra, és növelik a bevételünket.
Hogyan találhatunk kulcsszavakat?
A legtöbb vállalkozásnak általában valamilyen elképzelése arról, hogy milyen kulcsszavakra szeretne rangsorolni. Viszont magunk sem ismerhetünk minden releváns kulcsszót, amire az emberek rákeresnek. Ezért érdemes kulcsszókutatást végezni, amely segít, hogy minél több kulcsszóötletet találjunk.
A kulcsszókutatásra számos módszer ajánlható, de a legegyszerűbben egy kulcsszókutató SEO eszközzel végezhetjük el. A legtöbb eszköz hasonló elven működik: beírunk néhány, az iparágunkhoz kapcsolódó kulcsszót, és az eszköz megjeleníti az ehhez kapcsolódó kulcsszó ötleteket.
Nézzük meg egy konkrét példával:
Tegyük fel, hogy fűrészeket árulunk online. A legfontosabbak lehetnek például az „orrfűrész”, „szablyafűrész”, „dekopírfűrész”, vagy a „láncfűrész” kulcsszavak. A kulcsszó kutató eszközbe ha beírjuk bármelyiket a felsorolt kulcsszavak közül, rögtön több száz kapcsolódó kulcsszót kapunk. Látható, hogy milyen havi keresési volumenekkel rendelkezik, mutatja a fizetett hirdetések átlagos kattintási költségét (CPC), és számos más SEO-mérőszámmal is kiegészül.
Hogyan válasszunk kulcsszavakat?
Senki sem képes minden kulcsszóra rangsorolni, és az is egyértelmű, hogy minden kulcsszóra sem licitálhatunk. Ezért fontos, hogy körültekintően válasszunk a lehetőségek közül.
Például úgy, hogy megvizsgálunk néhány kulcsszó-mérőszámot, és tulajdonságot, amelyek segítenek a legjobb kulcsszavak kiválasztásában.
- Keresési volumen
- Keresési szándék
- Érték
- Kulcsszó nehézsége
Keresési volumen, vagy keresési mennyiség
A kulcsszavak népszerűsége változó. Például a becslések szerint a „képszerkesztés” kifejezésre havonta 6400 keresés történik, míg például a „linképítés” kifejezésre csak 500. Ez az jelenti, hogy érdemesebb a „képszerkesztés” kifejezésre rangsorolni? A válasz az, hogy nem mindig. Nincs értelme az első kulcsszóra rangsorolni, ha valaki hozzánk hasonlóan SEO szolgáltatásokat árul. Lehet, hogy sok látogatót hozna, de kicsi a valószínűsége, hogy közülük bárki is vásároljon. Olyan kulcsszavakat kell találni, amelyek relevánsak az adott vállalkozás számára.
Nézzünk egy másik példát a mi tevékenységünk szempontjából. Míg havonta a „linképítés” kifejezésre 500 keresés van, a „linkmarketing” kifejezésre csak 70. Mivel számunkra lenne értelme, hogy mindkét kulcsszóra megjelenjünk, valószínűleg az elsőt kellene előnyben részesítenünk a keresési mennyiség alapján. Valószínű, hogy több forgalmat kapnánk, ha erre a kulcsszóra („linképítés”) az első helyen állnánk, mint a másikra.
Azonban azt is érdemes tudni, hogy ez a mutató önmagában nem mindig jelzi jól előre a forgalmi potenciált.
Keresési szándék
Képzeljük el azt az esetet, hogy porszívókat árulunk online. Ha megnézzük a „porszívó” szó keresési mennyiségét, akkor elsőre úgy tűnik, hogy ez a megfelelő kulcsszó arra, hogy a termékoldalt rangsoroljuk. Hiszen elég valószínű, hogy azok az emberek, akik a „porszívó” kifejezésre keresnek, azok vásárolni is szeretnének egyet. A probléma viszont az, hogy az erre a kulcsszóra kereső emberek többsége nem áll készen a vásárlásra. Rengetegen lehetnek köztük olyanok, akik csak ötletekre, véleményekre kíváncsiak az elérhető legjobb modellekkel kapcsolatosan. A Google feladata az, hogy a felhasználók számára a legrelevánsabb keresési eredményeket szolgáltassa. Amennyiben ezek többsége a legjobb porszívók listája, akkor feltételezhetjük azt, hogy a keresők ezt szeretnék látni. A SEO-ban ezt nevezzük keresési szándéknak. Ha tehát, ha legjobb eséllyel szeretnénk a kulcsszavakra a Google-ban rangsorolni, akkor olyan tartalmakat kell létrehozni, amely megfelel a keresők szándékának. Nem érdemes olyan kulcsszakra rangsorolni az oldalt, amelyekre a keresők például blogbejegyzéseket mutatnak.
Érték
Gyakori hiba, hogy az emberek megállnak a keresési mennyiségnél, és a keresési szándéknál, anélkül, hogy figyelembe vennék a kulcsszó értékét is. Tegyük fel, hogy valaki pizzasütőket árul online. Lehet, hogy meglát egy olyan kulcsszót, mint a „pizza”, amely valóban igen magas havi keresettséggel (49 ezer) rendelkezik, ezért azt gondolja, hogy az erre való rangsorolás nem okozhat gondot. Azonban azt a kérdést mindenképp érdemes feltenni, hogy a keresők közül ténylegesen hányan lehetnek azok, akik pizzasütőt akarnak vásárolni. Valószínű, hogy a legtöbben csak egy jó receptet keresnek, és nem valószínű, hogy rögtön ki akarnak dobni néhány tízezer forintot egy pizzasütőért.
Ezért van szükség arra, hogy megítéljük a kulcsszó értékét. A CPC alapján nagyon jól meghatározható az érték, amely megmutatja, hogy a hirdetők átlagosan mennyit hajlandók fizetni a kulcsszó kattintásért. A lényege az, hogy ha az emberek hajlandóak jó pénzt fizetni a kattintásokért, az a kulcsszóból származó forgalom értékére utal. Viszont önmagában, hogy egy kulcsszó értéket képvisel egy személy számára, nem biztos, hogy a mi vállalkozásunk szempontjából is értéket képvisel. Például a „linképítési szolgáltatás” kifejezés magas CPC-vel rendelkezik, hiszen a szolgáltatások értékesítésével jól lehet keresni – ezért az ezzel foglalkozó cégek hajlandóak sok pénzt fizetni a forgalomért. Viszont, ha a vállalkozásunk nem árul ilyen szolgáltatásokat, akkor ez a kulcsszó számunkra nem jelent nagy értéket.
Kulcsszó nehézsége
Miután megtaláltuk a tökéletes kulcsszót, sokan keresnek rá, az oldalunk is megfelel a keresési szándéknak, és értékesnek is tűnik – kérdés, az hogy érdemes-e erre munkát/pénzt fordítani? Ez ugyanis attól függ, hogy mennyire nehéz rá rangsorolni.
Vegyük például a „hitel kalkulátor” kifejezést. A kulcsszó nehézségi pontszáma 26 az Ahrefs 0-100-ig terjedő kulcsszó nehézségi skálája szerint. Ez a hazai piacon viszonylag magasnak számít, amely azt jelenti, hogy a legjobbnak rangsorolt oldalak közül sok, más weboldalról származó linkkel rendelkezik. Mivel a linkek fontos rangsorolási tényezőt jelentenek, igen valószínű, hogy nehéz lenne megelőzni a többi oldalt anélkül, hogy sok jó minőségű linket szereznénk. Azonban a Google-ban történő rangsorolás többet jelent, mint linkek megszerzését! A kulcsszavas nehézségi szint hasznos a rangsorolás nehézségének megítéléséhez, de még más, egyéb dolgokat is figyelembe kell venni.
Hogyan kell a kulcsszavakra optimalizálni?
A kulcsszó optimalizálással kapcsolatban a legtöbb útmutató a következő, és ehhez hasonló dolgokat javasol:
- A kulcsszót be kell illeszteni a címbe.
- A kulcsszót be kell illeszteni az URL-címbe.
- A kulcsszó szerepeljen a tartalomban az egész oldalon.
- A szöveg tartalmazzon hosszú kulcsszavakat.
Bár sok ilyen dolognak van értelme, elsődlegesen nem ezek jelentik a kulcsszóra optimalizálást.
Elsődleges módja a keresési szándéknak való megfelelés
A megfelelő típusú tartalom létrehozása önmagában nem elegendő, arról is szólniuk kell, amit a keresők látni szeretnének. Ha például a „keresőoptimalizálás” kifejezésre szeretnénk rangsorolni, akkor láthatjuk – a jelenleg legelőkelőbb helyen álló oldalak helyezése alapján, hogy a keresők blogbejegyzéseket szeretnének látni. Ebből jól látható, hogy milyen típusú tartalmat érdemes létrehozni.
Érdemes a legjobban rangsorolt oldalakat megtekinteni
A legjobban rangsorolt oldalakat megvizsgálva ötleteket láthatunk, hogy miről, és milyen szemszögből célszerű írni. Ahhoz, hogy legjobb esélyünk legyen érdemes ellenőrizni, hogy ezek az oldalak milyen más, egyéb témákkal is foglalkoznak. Például a”keresőoptimalizálás” kifejezésre rangsorolt oldalak szinte mindegyike a következő három altémát fedi le:
- Mi a keresőoptimalizáslás?
- Miért fontos a keresőoptimalizálás?
- Milyen típusai vannak a keresőoptimalizáslásnak?
Ez mutatja, hogy a legtöbb kereső ezekre a kérdésekre kíváncsi, ezért mindenképpen érdemes ezeket (is) a bejegyzésbe illeszteni.