A konverziós arány az egyik legjobb eszköz arra, hogy megállapítsuk az oldalunk teljesítményét. Segítségével a megtérülés oldaláról vizsgálható meg a költségeink hatékonysága. A jó arány nagy mértékben függ az iparágtól, és mindig a saját céghez, és a korábbi kampányokhoz viszonyítva kell mérni.
Mi tekinthető jó konverziós aránynak?
A konverziós arány egy igen hasznos mérőszáma az online marketingnek, fő a célja az értékesítés növelése. Az arányok időszakos nyomon követése segít, hogy az év során jobb képet kapjunk a konverziós aktivitás változásáról. Gyakori, hogy az év bizonyos szakaszaiban jók az arányok, míg más hónapokban visszaesés tapasztalható. Segíthet abban, hogy figyelemmel kísérjük a bevételi arányok igazodását a konverziós arányokhoz, és hogy jobban megértsük a vásárlói szokásokat.
A jó konverziós arány több tényező figyelembe vételével állapítható meg. Az, hogy mit tekinthetünk jó aránynak, nagyban függ attól, hogy a cég milyen iparágban tevékenykedik. Függ az üzleti tevékenység típusától, a versenytől, a hirdetésre használt csatornáktól, de a weboldal felépítése is befolyásolja. Például más számít jó konverziós aránynak egy e-kereskedelemmel foglalkozó oldalnak, vagy egy B2B cégnek. Ami egy iparágban nagyon jó eredménynek számít, az egy másik iparágban átlagon aluli teljesítménynek felelhet meg.
Hazai eredmények
A Shoprenter 2008-óta elemzi a hazai webáruházak eredményeit. A 2021-es felmérésükben 707 webáruház részt vett. A megkérdezettek közel 90 százaléka a közösségi oldalakon (Facebook, YouTube, Instagram) való jelenlétet tartja a legnépszerűbb marketing eszköznek. Az általuk használt TOP 3 marketing eszköz közé a Facebook hirdetések (72 %), és a SEO (66 %) sorolható. Az adatok alapján a hazai e-kereskedelem esetében 2020-ban 1,8 százalékos volt az átlagos konverziós arány. Ugyanakkor a statisztikák világszerte azt mutatják évről évre, hogy a látogatók jelentős része csak ellátogat az oldalakra, és csak csekély részük az (2-5 százalék), aki vásárol.
Egy weboldal átlagos konverziós aránya körülbelül 2,86 %, azonban nagy különbségek vannak országtól, régiótól, vagy iparágtól függően. A weboldalak esetében általában a 2-5 százalék közötti tartomány jó konverziós aránynak tekinthető. Ha viszont ez alá esik, akkor el kell gondolkodni a változtatásokon. A jól optimalizált weboldalak akár a 10-11 százalékos arányt is elérhetik, igaz ezt csak kevés oldal képes elérni. Ez azt is jelenti, hogy a márkáknak nem szabad abbahagyni a landing oldal fejlesztését, ha már sikerült 4-5 százalékot elérniük, mivel még mindig van lehetőségük tovább fejlődni, és még több látogatót bevonni.
Mi tekinthető jó konverziós aránynak a Facebook esetében?
A Facebook hirdetőfelületét az egyszerű kezelhetősége és eredményes közönség elérése miatt számtalan cég használja. A Facebook célzási képessége kiemelkedő a többi platformhoz képest: nem csak széleskörű, de igen hatékony is egyben. A felületén megjelenő hirdetések segítenek a márkáknak, hogy erős eredményeket érjenek el akár demográfiai célzással, vagy újracélzással. AdEspresso kutatásai szerint Facebookon a konverziós arány akár 9 százalék felett is lehet. A Facebook hirdetésekre kattintó ügyfelek jóval nagyobb valószínűséggel vásárolnak, és veszik igénybe a kínált szolgáltatásokat. Azoknak a márkáknak, amelyeknek csak alacsony Facebook konverziót sikerült elérniük, érdemes mérlegelni a hirdetéseik újracélzását. A remarketing hirdetések lehetővé teszik, hogy új ajánlatokkal emlékeztessük a korábbi, de nem vásárló látogatókat. Ugyanakkor a statisztikák szerint az újracélzott hirdetések miatt a vásárlók 26 százaléka is visszatérhet az oldalra.
A hirdetések célja az, hogy felerősítsék a tartalom elérését. A Facebook algoritmus változásai miatt jóval nehezebb a célcsoportot organikusan elérni, viszont a hirdetési oldal egyre több lehetőséget nyújt a látogatók elérésére különböző üzleti vállalkozások számára. Ezért a Facebook oldalain közzétett tartalom minőségének. Olyan vonzó tartalom szükséges, amely igazodik a vásárlói életúthoz, a célközönség személyiségéhez és igényeihez. Ugyanakkor érdemes arról is meggyőződni, hogy azokat szólítja-e meg, akiket a hirdetésekkel és promóciókkal megcélzunk.
Mi tekinthető jó konverziós aránynak az e-mailek esetében?
Az e-mail marketing az online marketing egyik fontos eszköze, egyre inkább elterjedt, hogy egy potenciális ügyfél eléréséhez, vagy az értékesítési cél elérése érdekében meghatározott címlistára e-maileket küldünk ki. Ugyanakkor tapasztalatok is igazolják, hogy az emberek is szívesebben lépnek kapcsolatba e-mailen keresztül a cégekkel. A hatékonyságát az is mutatja, hogy az emberek a kiküldött e-mailok kb. 30 százalékát 1 órán belül, és több mint a felét pedig 6 órán belül megnyitják a kiküldéshez képest. A küldhető e-maileknek számos típusa lehet, például szolgáltatást, a vállalkozást bemutató e-mail, promóciós és szezonális promóciós e-mail, stb.
A jó konverziós arány különbözik a kiküldött e-mail típusától:
- A hírlevelekben és a tájékoztató e-mailek esetében nagyjából 20 százalékos megnyitási és átkattintási arány tapasztalható.
- Azoknál az e-maileknél, amelyeket a közelmúltban vásárolt ügyfelek számára küldtek ki, vagy azoknál, akik vásárlás befejezése nélkül hagyták el a weboldalat. Mindkét esetben átlagosan 5-5 százalékos arány tapasztalható.
Minden weboldal esetén hasznos a konverziós ráta ismerete, hiszen mindenkinek vannak számszerűsíthető céljai, legyen szó B2b üzletről,webshopról, hírportálról, vagy blog üzemeltetésről. Attól függetlenül, hogy mit tekintünk konverziónak – vásárlás, feliratkozás, vagy weboldalon eltöltött idő – az cél, hogy javítsuk a konverzió arányát.