Kapcsolat
KezdőlapBlogSEO OptimalizálásMit jelent a konverziós ráta?

Mit jelent a konverziós ráta?

A konverziós ráta egy igen hasznos online marketing mérőszám, százalékban mutatja meg, hogy hány látogató végzett el a weboldalon, vagy a mobilalkalmazáson bizonyos konverziós műveletet. Segít megmutatni az oldal, vagy alkalmazás hatékonyságát, azt hogy felhasználói kattintások melyike volt értékes, illetve melyike volt haszontalan. A százalékos érték jól mutatja, hogy mi az, ami jól működik, és azt is, amin javítani szükséges. Jól mutatja a hirdetések hatékonyságát, hogy a fizetett reklámokon keresztül hányan konvertálnak.

A konverziós ráta szerepe az online marketingben

A konverziós ráta az online marketing egyik fontos mérőszáma, általa jól mérhető, és nyomon követhető, hogy a tartalmunk mennyire felel meg a vásárlók igényeinek, de hasznos a hirdetések hatékonyságának a felméréséhez is. Hogy jobban megértsük a konverzió jelentőségét, érdemes tisztázni magának a vásárlói életútnak a fogalmát.

Mit jelent a vásárlói életút-ciklus?

A vásárlói életút azt a folyamatot jelenti, amelyen a vásárló végig halad, mielőtt döntést hoz a vásárlással kapcsolatosan. A különböző üzleti modellek más kifejezéseket alkalmaznak,- például az értékesítési tölcsér kifejezéssel is találkozhatunk, és más-más módon osztják fel a folyamatot szakaszokra. A következő, három szakaszra való felosztás mindegyik modell szempontjából megfelelő:

1.Ismerkedés 2. Felmérés 3. Vásárlás.

  • Az első, ismerkedés szakaszban az érdeklődők tudomást szereznek bizonyos termékről/szolgáltatásról, vagy úgy érzik, hogy van egy olyan igényük, amelyet ki szeretnének elégíteni.
  • A felmérés szakaszban a különböző termékek/szolgáltatások között próbálnak választani, az alapján, hogy melyik márka kínálata a legkedvezőbb a számukra.
  • A folyamat harmadik szakaszában az érdeklődők készen állnak a vásárlásra.

Mit jelent a konverziós ráta, és hogyan számoljuk ki?

A konverziós ráta (konverziós arány), egy olyan mérőszám, amely százalékos formában fejezi ki, hogy az adott oldalra látogatók milyen gyakran hajtanak végre egy kívánt műveletet az adott linkre kattintva – például vásárlást, regisztrációt, űrlapkitöltést, árajánlat-kérést, vagy letöltést, de ide sorolható a kosárba helyezés, időpontfoglalás, és a kapcsolatfelvétel, vagy az online csevegés használata is.

A konverzió leggyakrabban azokra az emberekre vonatkozik, akik vásárolnak, és rendszeres vásárlókká válnak, de jól működik olyan emberek mérésére, akik – a fogyasztói tölcsér közepén hajtanak végre konverziót – például hírlevélre, levelező listára iratkoznak fel, vagy egy tartalmat letöltenek. A kiszámítása nem bonyolult, az adott időszakban végrehajtott konverziók számát kell elosztani a weboldal összes látogatóinak számával, és a kapott eredményt kell százzal megszorozni.

konverziós ráta

Mit jelent a jó konverziós ráta?

A jó konverziós ráta azt jelenti, hogy az oldalra látogatóknak elég nagy az érdeklődése az ajánlatok – a tartalom iránt, hogy leadekké és vásárlókká alakuljanak át. Úgy érzik, hogy a látott tartalom kielégíti az igényeiket és hajlandók befektetni a kínált tartalomba. Ez jelenthet vásárlást, vagy akár a személyes elérhetőségük megadását.

A márkák szempontjából a konverziók nyomon követése pontos képet nyújt arról, hogy az emberek hogyan reagálnak a számukra létrehozott tartalomra, hogy mennyire csábító az ajánlat.

A különböző online csatornák különböző módon befolyásolják a döntéseket a vásárlási folyamat egyes szakaszaiban. Az eredményes marketingstratégia érdekében mindig a vásárlók szemszögéből kell a folyamatot megközelíteni – a különböző szakaszokban mik a motivációik, a döntéshez milyen csatornákat használnak, majd ennek ismeretében kell a megfelelő tartalmat létrehozni. A különféle tartalmak más-más célt szolgálnak: van, amelyik a tájékozódás szakaszában, és van, amelyik a vásárlásban játszik fontosabb szerepet.

Fontos, hogy a konverziót végig nyomon kövessük a vásárlói életút teljes szakaszán. Azonban tudni kell, hogy minden látogatónk valószínűleg nem fog konvertálni, hiszen akik nem illenek bele a célközönségünkbe valószínűleg nem válnak vásárlóvá. Míg más embereknek jóval több idő szükséges a döntés meghozatalára.

A konverziós rátát befolyásoló tényezők

A konverziós rátát meghatározza a konverzió célja. Az alacsony ráta mutathatja egyrészt azt, hogy olyan látogatók érkeztek az oldalra, akik nem tartoznak a célközönségünk közé. De azt is jelentheti, hogy a weboldal nem elég vonzó a célközönség számára. Gyakori, hogy a látogatók csak információ gyűjtés kapcsán keresték fel az oldalt, de nem áll szándékukban a kínált terméket/szolgáltatást megvásárolni.

Célszerű összehasonlítani a konverziós arányt azzal, hogy az adott iparágban, és az oldal esetében mi számít erős konverziós aránynak. Az arányok megértése segít abban, hogy milyen stratégia mentén érdemes a célokat kitűzni, és a forgalmat irányítani.

A különböző iparágakban más-más stratégiát kell kidolgozni a célok eléréséhez. Példaként néhány gyakorlati cél a különböző iparágakban:

  • B2B értékesítés területén: árajánlatok kérése, megrendelések leadása, különféle események, regisztrációk és oktatási anyagok letöltése, stb.
  • Turisztikai területen: szobafoglalások, asztalfoglalások, megosztások, stb.
  • Webáruházak esetében: kosárba helyezések, vásárlások, vásárlólista összeállítása, e-mail feliratkozás, stb.

SEO és a konverzió optimalizálás

A SEO és a konverzió optimalizálás nagyon jól kiegészíti egymást. A SEO segítségével lehetőség van arra, hogy célcsoport számára létrehozott tartalom segítségével könnyebben elérjük azokat a releváns látogatókat, akik nagyobb eséllyel konvertálnak a weboldalon. A minőségi tartalom révén pedig visszatérő vásárlókká válhatnak. A konverzió optimalizálás által javul a weboldal konverziója, növeli az esélyét, hogy minél több látogató hajtson végre a céljainknak megfelelő cselekedetet.

Ebben tudunk segíteni