A B2C marketing azokat a taktikákat és stratégiákat jelenti, amelynek során a termékeket, szolgáltatásokat az vásárlók számára népszerűsíti. Olyan termékek létrehozására, reklámozására, összpontosít, amelyet a hétköznapi életben használhatnak. A piacion óriási a verseny, és a legnagyobb kihívás az, hogy a digitális korszakban elérjék és bevonják az ügyfeleket miközben szórakoztatást, és a tartalmakat keresik.
B2C jelentése, legfontosabb különbség a B2B piactól
A B2C az angol Business-to-Customer kifejezés rövidítése olyan vállalkozásokat jelent, amelynek elsődleges vásárlója a mindennapi fogyasztók. Alapvetően olyan cégek tartoznak a B2C piacba, akik fogyasztói alapú termékeket/szolgáltatásokat kínálnak: divatüzlet, drogéria, étterem, szoftvercég, autókölcsönző, élelmiszerbolt, stb.
A B2C marketing jellemzői
A B2B marketing és a B2C marketing között számos hasonlóság, ugyanakkor éles különbség is van. A B2B marketingbe olyan cégek stratégiája sorolható, akiknek ügyfele, vevője egy másik cég, és a terméket vállalatoknak adják el, amelyet saját működésükhöz használnak fel. A B2B marketing az üzleti célcsoportot célozza meg.
B2C esetében a marketingesek közvetlenül a fogyasztók számára értékesítenek, nem a kiskereskedők vagy bármely vállalkozás számára az ellátási láncban. Egyes cégek egyidejűleg folytathatnak B2B, és B2C marketing tevékenységet is: például az Omron árul vérnyomásmérőket kórházaknak, rendelőknek, stb., ugyanakkor közvetlenül a fogyasztóknak is értékesít – akik saját maguk szeretnék mérni a vérnyomásukat.
Az online marketing stratégia szempontjából a két piac az alábbi területeken különül el egymástól:
Ki a célközönség, kire irányul a B2C kampány?
A B2C kampány szinte bárkire irányulhat, egyrészt akik a terméket, vagy szolgáltatást használhatják, másrészt nem feltétlenül magára a vásárlóra. Egy egyszerű példával szemléltetve, ha egy gyerek lát például egy okosóra hirdetést, akár meggyőzheti a szüleit, hogy vásárolják meg a számára. Ennek ellenére kulcsfontosságú, hogy a B2C marketing a háztartás döntéshozójához is elérjen.
Vásárlói motiváció
A marketingesek történeteket mesélnek el a termékről/szolgáltatásokról. Ez az egyik leghatékonyabb módja, hogy a márkák az emberekkel törődjenek, hogy elnyerjék a vásárlók hűségét, és hogy a vásárlást ösztönözzék.
Logika vs érzelem
Minden vásárlási folyamatnál fontos, hogy valamilyen értéket teremtsünk a vevő számára, és megértsük a vásárlásának motivációit. Másként meséli el a marketingtörténeteit a B2B, és a B2C marketing: a B2B marketing főként a logikáról, a B2C pedig az érzelmekről szól. Ugyanakkor a B2C vásárlók hajlamosak az impulzusvásárlásra.
Tartalommarketing
Az ügyfelek kedvelik a jó tartalmakat, olyanokat, amely a nyelvüket beszéli, és nem tartozik feltétlenül a termékekhez.
Megtérülés ROI
A vásárlókat általában olyan dolgok érdeklik, mint a vásárlás során kapott kedvezmény, bónusz-kevésbé az, hogy a termék tartós is legyen.
Vásárlói életciklus
A digitális korszakban az interneten keresztül érik el a márkák a potenciális vásárlóikat. A B2C ügyfelek igen gyakran olyan termékeket keresnek, amely azonnali megoldást kínálnak a problémáikra, és nem végeznek kiterjedt kutatást a termékkel kapcsolatban. Jellemző, hogy a B2C ügyfelek gyors vásárlási döntést hoznak. Előfordulhat, hogy a családjuktól, barátaiktól kérnek ajánlást a vásárlást megelőzően, de jellemzően egyszemélyes döntések, amely jelentős pénzt és időt takarít meg a marketing számára.
Legfontosabb B2C marketing eszközök
A B2C marketingesek nem csak a termékeik előnyeire, vagy értékeire összpontosítanak, hanem arra törekednek, hogy érzelmi kapcsolatot hozzanak létre a vásárlóval. A B2B és a B2C vállalatok közötti különbségek meghatározzák az alkalmazott marketingstratégiát. A sikeres kampányhoz ismerni kell a vevők, a célközönségük vásárlási szokásait, igényeit, és preferenciáit, és a piaci trendekkel is tisztában kell lenni. Az online B2C marketingen belül számos terület van, iparáganként eltérő, hogy mi működik jól, mit érdemes használni.
Tartalomstratégia
A tartalomstratégia mind a B2B és a B2C marketing sikerében nagy szerepet játszik, és a B2C marketingszakemberek 76 százaléka szerint a tartalom marketing képezi az online marketing tevékenységeik alapstratégiáját. A stratégia a végfogyasztó vágyaira, és fájdalompontjaira összpontosít.
Milyen tartalmat kíván a B2C ügyfél? Olyan tartalmat, amely vonzó és releváns, jól illeszkedik a személyiségükhöz és a stílusukhoz, még akkor is, ha az nem kapcsolódik közvetlenül a termékhez.
Személyre szabott vásárlói élmények
A digitális kor B2C fogyasztói személyre szabott vásárlói élményeket várnak el. Azok a márkák, amelyek megfelelnek ezeknek az elvárásoknak, nagyobb valószínűséggel szereznek versenyelőnyt a folyamatosan változó üzleti környezetben. A statisztikák szerint a magukat hűséges vásárlónak tartott fogyasztók közel 80 százaléka állítja, hogy csak olyan B2C márkától vásárol, akiben egyrészt megbízik, másrészt személyre szabott vásárlói élményt kínál.
Marketingautomatizálási eszközök fokozottabb használata
A B2C márkáknak az elvárt marketing személyre szabás biztosításához nagy mennyiségű ügyféladatot kell összegyűjteni, elemezni és szegmentálni. Az olyan élvonalbeli technikák, mint a big data, és a mesterséges intelligencia (IA) biztosítják, hogy a szakemberek gyorsabban és hatékonyabban elemezzék a releváns vásárlói adatokat. Ezek az eszközök leegyszerűsítik és felgyorsítják a folyamatokat, és megszüntetik az adatbevitel szükségességét is.
Leghatékonyabb B2C marketing csatornák
Többcsatornás tartalommarketing
Az előrejelzések szerint 2023-ra az online vásárlások teszik ki globálisan a kiskereskedelmi eladások több mint 22 százalékát. Ugyanakkor a mai fogyasztók az őket elárasztó marketing dömpingre-különösen az irrelevánsakra – immunissá váltak, hajlamosak figyelmen kívül hagyni. A célközönséggel kapcsolatban tudni kell például hogy, milyen típusú tartalmak érdeklik őket, milyen közösségi média platformokat használnak, illetve azt is hogy átkattintanak-e a közösségi médiából a márka weboldalára, blogjára.
A célközönség mellett érdemes megismerni a versenytársak által használt csatornákat: fel kell kutatni, milyen csatornákon, és hol érik el a legtöbb értékéket a befektetésükkel.
Közösségi média B2C marketing – Facebook, YouTube
A Facebook a több mint 2,2 milliárd aktív havi felhasználóval rendelkezik, és a B2C marketingesek 97 százaléka használja ki a Facebook hatalmas elérhetőségét a marketingstratégiája fejlesztésére – szponzorált Facebook tartalmak, és fizetett kampányok futtatására. A YouTube-ot a B2C marketingesek több mint fele használja a márkái, termékei és szolgáltatásai reklámozására. A platform jó lehetőséget biztosít szöveges üzenetek, vlogok, útmutató videók, stb. létrehozására.
E-mail marketing
Az E-mail marketing továbbra is az egyik leghatékonyabb eszköze a B2C marketingnek.
SEO B2C marketing
A SEO az egyik legjobban értékelt marketing csatorna, ha jól hajtják végre, nem csak a márka online jelenlétét növeli, de a keresőmotorok által is könnyebben megtalálhatók lesznek. A SEO elősegítheti az organikus forgalom növekedését, amely hosszú távon megtérülést biztosít a cég számára.
PPC B2C marketing
A fizetett keresés magában foglalja az ajánlattételt, és a megfelelő kulcsszavak kattintásos kereséséért történő fizetést. Habár a PPC nem olcsó, de igen hatékony, ha a marketing azonnali eredményeket kíván elérni.
Konklúzió
A B2C marketing előtt is számos kihívás és akadály áll a gyorsan változó, és fejlődő marketingtechnológia miatt. Fontos, hogy megvalósítható marketingstratégiát dolgozzanak ki, amely egyszerre adatvezérelt és eredményorientált. A sikeres kampányhoz ismerni kell a vevők, a célközönségük vásárlási szokásait, igényeit, és preferenciáit, és a piaci trendekkel is tisztában kell lenni. Manapság számos digitális csatornát kell használni, és az ügyfelekkel több csatornán keresztül kell kapcsolatba lépni.